Westkust Verenigde Staten 2010

Dag 8: Omgeving Page

Vandaag een rustig dag in de omgeving van Page.

Dit dorpje (ca 8000 inwoners) is in 1957 opgericht als tijdelijke woonplaats voor de mannen die de brug en de dam hebben gebouwd.

Terwijl de Glenn Canyon dam gebouwd werd, was er in eerste instantie alleen nog maar een voetgangersbrug, langzaamaan is deze vervangen door de grote (voor die tijd zelfs de hoogste van Amerika) boogbrug, toegankelijk voor al het verkeer wat richting de dam moest.

Na 10 jaar (al ik het goed herinner) was de dam eindelijk klaar. Voor het stadje Page betekende dit een leegloop aan mensen. Op het hoogtepunt had het dorp 6000 inwoners, nadat de dam klaar was nog maar 800!

Nu is dat door het toerisme weer helemaal opgelopen.

Vooral Lake Powell en allerlei omliggende Indianen reservaten trekken veel toeristen.

Het dorp bestaat dan ook voornamelijk uit hotels/motels, restaurants en tour organisatoren naar die ene speciale plek.

Maar, nu genoeg historische feitjes, de rest zoeken jullie maar op op internet ;)

Vandaag was voor ons dus een rustige dag.

We zijn op ons gemak op gestaan, hebben wat ontbeten en zijn toen naar het 'centrum' gereden om de Antelope Canyon tour te boeken. Dit is een kloof, ontstaan door wind en water, die nu (zolang het niet te hard regent in het oosten) droog ligt.

Je komt er door een stuk door het dorp en vervolgens over een droge rivierbedding (lees, 'weg' van zand) te rijden, wel een hobbelig rit dus.

Eenmaal bij de Canyon zie je het licht op zo'n aparte manier naar binnen vallen wat de rode wanden nog roder maken, heel mooi gezicht dus.

Flink wat foto's gemaakt, zeker door het enthousiasme en de goede tips van onze gids.

Het is zeker mooi, maar aangezien wij al flink wat rotsen hebben gezien was dit de zoveelste kloof. Maar we hebben het gezien! :)

Hierna zijn we snel naar de dam teruggereden, want hier wachtte de volgende tour; 45 minuten door en over de dam.

Deze dam is slechts 5 meter kleiner dan de Hooverdam in Las Vegas en de 4 na grootste van Amerika. Waanzinnig om van dichtbij te zien hoe groot zo'n ding is en hoeveel er gedaan wordt!

Kortom, dit was zeker de moeite waard.

Hierna zijn we lekker gaan relaxen op de koele hotelkamer.

Daarnet hebben we even gegeten bij Denny's, een grote keten die goed eten (van ontbijt tot diner) voor een lage prijs serveert. Goed eten was het zeker! Aangezien ze door heel Amerika zitten, zullen we ze nog vaker tegenkomen en waarschijnlijk ook nog wel een paar keer gaan eten. :)

Het is hier nu nog vroeg in de avond, dus we zullen nog wat tv kijken, wat lezen en dan toch maar gaan slapen, des te vroeger zijn we morgen in Bryce NP.

Pa

Page is net zo stadje als Boulder City, puur gebouwd voor de arbeiders van de dammen, zoals je zegt: leven ze de laatste jaren lekker op door het toerisme, iedereen wil deze grote bouwwerken wel eens een keer zien in hun leven.
En over de rotsen....van al die natuur kan je toch geen genoeg krijgen, vooral met al die verschillende kleuren bij de zonsondergangen, ze blijven mooi, en je kan blijven schieten, wij hadden toen ook makkelijk zo'n 100 fotorolletjes vol kunnen schieten, maar je moet keuzes maken....haha...mooie verhalen, jullie moeten echt kijken of je dit in boekvorm kan laten maken...xxx