Westkust Verenigde Staten 2010

Dag 17: Yosemite NP

Vanmorgen waren we in eerste instantie al heel vroeg wakker (te vroeg om eruit te gaan

Wink
) en het regende nog steeds, dus sowieso een goede reden om je nog eens om te draaien.

Om half 9 was het gelukkig droog en hebben we even ontbeten (met het brood van Erick Schat uit Bishop) en zijn we daarna naar buiten gegaan. Eerst even gekeken of de auto er nog stond en of deze nog heel was. Het had zomaar gekund dat er beren ingebroken zouden hebben, maar gelukkig hebben wij ons aan de regels gehouden en al het eten en drinken mee naar binnen genomen en was de auto daarom dus nog helemaal hetzelfde zoals we 'm achter hadden gelaten.

Nu kunnen we met een gerust hart de 'wildernis' in en op 'jacht' naar beren! Gelukkig rijden hier, net als in de andere National Parken waar we geweest zijn, shuttle bussen tussen alle belangrijke punten. Ideaal! Zo hoeven we niet voor elke kleine afstand de auto te pakken!

We besluiten als eerst naar de Lower en Upper Yosemite Falls te gaan. Helaas is er door de laaghangende bewolking weinig, nou ja eigenlijk niets, van de Upper Fall te zien, dus moeten we het doen met het uitzicht van de Lower. Van hieruit is het een klein stukje lopen naar het Yosemite Village, waar de nodige souvenir winkeltjes zitten, een museum, een zaaltje waar het een en ander aan historie getoond wordt en een kleine Deli, waar je wat kunt eten.

Nadat we overal een beetje gekeken hebben beginnen we toch wel trek te krijgen, we hebben vanmorgen tenslotte niet zo heel uitgebreid ontbeten. Dus eerst maar een sandwich voor we naar de volgende trail gaan.

De volgende trail is de Vernal Fall trail. Deze bied ook een uitzicht op de meest bekende waterval van Yosemite; de Nevada Fall. Helaas krijg ik tijdens de klim omhoog last van mijn knie en krijgen we de Vernal Fall niet eens te zien

Frown
. Maar dat maakt weinig uit, de zon komt er door en we genieten van het mooie uitzicht en het stromende water.

Vervolgens nemen de bus nog 1 halte verder naar het Mirror Lake. Eigenlijk is dit alleen een meer tijdens de lente en zomer, nu is het slechts een stroompje water. We besluiten er over de bosweg heen te gaan, wat weer mooi plaatjes oplevert en heerlijk is. Ik hou van het bos tijdens de herfst, het ruikt dan zo ontzettend lekker!

Laughing
Als je aan het 'eind' komt is er een soort van strandje, door dit zand stroomt dan het water. Het strandje is normaal gesproken dus het meer. Vanaf het strandje heb een geweldig uitzicht op de Half Dome, een berg van bijna 2700 meter hoog, die je alleen kunt beklimmen met een hele uitrusting, met touwen en van die dingen die je in de berg moet slaan. Wij houden het dus maar bij het uitzicht.
Wink

Je kunt helemaal omlopen om echt droog aan de overkant te komen, maar andere mensen hadden een boomstronkje over het water gelegd en waren op die manier aan de overkant gekomen. Nadat wat andere mensen de overtocht aan gedurfd hadden en een man zijn stok wel aan ons wilde lenen, durfde ik het toch ook wel aan

Laughing
. En zo krijg je weer heel leuk contact met hele leuke Amerikanen!
Laughing
Michel durfde de overtocht zelfs zonder stok aan! De durfal!
Laughing
Terug zijn we maar over de hoofdroute, een gewone weg, gegaan. Dat vond mijn knie ook een beter idee
Wink

Nadat we weer lekker in de bus zitten, gaan we even terug naar ons hutje om de autosleutels op te halen, want er is nog 1 waterval die we willen zien, waar helaas geen bus naar toe rijdt; de Bridalveil Fall. Zo gezegd, zo gedaan. Helaas betrekt de lucht hier weer flink en is het zonnetje weer ver te zoeken, maar het blijft gelukkig droog, op wat water van de waterval na dan ;)

Aangezien we gisteren in eerste instantie ingechecked hadden bij Housekeeping Kamp, hadden we het beddengoed daarvan nog in de auto. Op de terugweg komen we langs het Housekeeping Kamp en brengen we dit meteen maar terug.We ko men daar ook nog de dame tegen die voor ons een ander onderdak heeft geregeld en hebben haar nogmaals bedankt!

Nu is het toch al bijna etenstijd en gaan we dus terug naar onze hut. Even bijkomen, opfrissen en dan lekker eten.

Helaas hebben we geen beren gezien vandaag, wel een paar herten. Misschien dat we ze morgen, als we het park uitrijden, nog zullen zien, maar ik vrees van niet.

Frown
Des al niet te min is het een mooie dag geweest, het is tegen alle weersverwachtingen in droog gebleven en daar zijn we heel dankbaar voor!

Morgen opweg naar San Fransisco!

Gert

Zie je wel TOCH die beren waar Michel bang voor was.
MAAR............ al met al klinkt het toch nog wel en beetje avontuurlijk hoor !! Weet je dat jullie er al 3/4 deel op hebben zitten !!! ?? nog slechts 1 week

Pa

Zo zie je maar, die amerikanen kunnen heel aardig en behulpzaam zijn...
Kom je beren tegen, blijf dan vooral heeeel stil zitten...haha